‘Teknoloji’ bazıları için hâlâ düşman kategorisinde olsa da pek çok alana sızmakta, işlerin gidişatını kolaylaştırmakta.
Ve çoğunluk farkında değilken günlük yaşantımıza da yönlendirmekte…
Bunun bir örneğini de artık ulaşımda görüyoruz.
Trafik çilesinden kaçabilmek için toplu ulaşıma yöneliyoruz.
Ancak araçlardaki yığılmadan bunalıyor, bazen de şoförlerden azar işitiyoruz.
Kavga etmek zaten toplumun genlerine işlemiş durumda.
Tam da bu sebeple bile denetim ihtiyacı arttı.
Geçtiğimiz günlerde Bursa Büyükşehir Belediyesi, BURULAŞ marifetiyle önemli bir gelişmeye daha imza atıldı.
Ben beğendim.
Ayrıntılarını paylaşınca sizler ne düşüneceksiniz, merakla bekliyorum!
BURULAŞ tarafından Bursa’da toplu ulaşımdaki sorunları en aza indirmek adına 306 araca yapay zekâ destekli şoför izleme sistemi getirildi.
Bu uygulama sayesinde şoförlerin sürüş sırasında olası uykulu olma, telefonla konuşma gibi dikkati dağıtıcı durumları ve yolcuların güvenliğini riske atan her türlü davranışlar anında tespit edilebiliyor.
Olası riskler fark edildiği anda BURULAŞ denetim ekiplerine uyarı gidiyor.
Böylece ekipler hızlıca müdahale ediyor; kazaların önüne geçiliyor!
Tabii otokontrol sağlayacağı da kesin.
İzlendiğini bilmek, sürekli denetim altında tutulmak kişilerin daha özenli davranmalarını sağlıyor.
Gönül isterdi ki herkes işini en iyi şekilde yapmak için bireysel motivasyona sahip olsun.
Ama ne yazık ki mümkün değil. Madem öyle bu tip uygulamalar şart oldu.
Elbette yalnızca tek sorumlu sürücüler değil.
Gün içinde binlerce insanla muhatap olmak, onların sorularını yanıtlamak, aynı güzergâhta mesai bitene kadar araç sürmek kolay değil elbette.
Çok sayıda olaya şahit oluyor ya da gazetemize iletilen şikâyetleri görüyoruz.
Kimisi yolcu, kimi şoför kaynaklı.
Ortak noktaları ise anlayışsızlık, karşılıklı iletişim bozukluğu ve stres nedeniyle çatışma eğilimi göstermek.
Belki bu yapay zekâ çalışmasıyla herkes kendisine çekidüzen verir.
Biz de teknolojinin şehrimizde sağladıklarıyla övünme fırsatı bulmuş oluruz.
BURULAŞ Genel Müdürü Fahrettin Beşli yaptığı açıklamada, yeni sistemin 546 otobüsün 306’sında devreye alındığını ancak hedefin tüm otobüsler olduğunu vurguladı.
Beşli, “Sistem seyahat esnasında şoförlerin uyumsuz ve uygunsuz hareketlerini bize bildiriyor. Uyuklarsa, sigara içerse, telefonla konuşursa, ani manevralar yaparsa, kendilerine öğretilenlerin dışında hareket tarzları uygularlarsa sistem bizi uyarıyor. Biz de hemen müdahale ediyoruz. Amacımız öncelikle taşıdığımız yolcuların güvenliğidir. İkinci olarak çalışanların, araçların ve ulaşımın güvenliğidir” ifadelerini kullandı.
Kurumun sosyal medya hesaplarından uygulamanın videosunu izleyebilirsiniz.
Daha önce yaptığımız röportajda Genel Müdür Beşli ‘fahri müfettişlik’ kavramını kullanmış; “Akıllı telefon devrinden önce bile biz bunu yaptık, başardık. Örneğin, bir otobüs hattında ilerlerken durağın birini es geçti, yolcuları almadı. Bu hemen o an araçta bulunan müfettiş tarafından bize iletiliyordu ve şoför hattı tamamladığı gibi soluğu müdürlükte alıyor, savunmasını sunuyordu” demişti.
O halde Böylece hedeflenen ‘fahri müfettişlik’ uygulamasının benzeri hayatı geçirilmiş de diyebiliriz.
Hatta daha sağlıklı bana göre.
Yolculuk sırasında yapay zekâ denetimde, unutmayın!
***
Görüşüm nedeniyle eleştiriler alıyor; teknolojinin yaratacağı olası sorunlar önüme seriliyor.
İyi de bugüne kadar kullanılmayan sistemlerin hayatımıza girdikten sonra işleri kolaylaştırdığı, daha güvenilir kıldığı hiç mi fark edilmiyor?
Ayrıca daha iyi bir fikir bulana kadar henüz gerçekleşmeyen olumsuzlukları saymak ne kadar mantıklı?
Bunun bir adım ötesi sürücüsüz araçlar olabilir mi?
Kulağa korkunç gelse de bir düşünün derim…