Kentler, insan hayatının en yoğun yaşandığı alanlar. Şehir planlaması ve ulaşım politikaları ise modern yaşamın tam kalbinde yer alıyor. Bu anlamda şehir için verilen her karara vatandaşın bakışı ve görüşü en önemli kıstas olarak kabul edilmelidir.
Hatırlarsanız…
Ücretsiz otopark, Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Bozbey’in 31 Mart yerel seçimler öncesi halka vermiş olduğu bir sözdü. Ve nitekim seçimi kazanınca da ilk uygulamaya aldığı hizmetlerden biri oldu.
Bu durum vatandaşı da ikiye böldü. Kimi uygulamayı doğru bulurken, kimisi de bunun suistimale yol açacağına dair görüş bildirdi.
Zira öyle de oldu. Ve çeşitli toplantılarda bu sorun sık sık Başkan Bozbey’e iletildi. Bozbey de bu sorulara cevap olarak “Halka soracağız ve çıkan sonuca göre de revize edeceğiz” diyerek sorunun çözülmesine yönelik görüşünü aktarmıştı.
İşte bunun için…
Bu konu, Bursa’da önceki gün Merinos Atatürk Kongre Kültür Merkezi'nde düzenlenen ‘Yol Kenarı Otoparklar’ konulu panelde tartışıldı. Bu panelin sadece bir toplantı olmadığı, aynı zamanda şehrin nabzını tutma ve halkın sesine kulak verme adına önemli bir adım olduğunu gördük.
Programda, BURULAŞ Genel Müdürü Fahrettin Beşli ve Ulaşım Planlama Şube Müdürü Ersel Yılmazdamar konuşmacıydı.
Panelde BURULAŞ Genel Müdürü Fahrettin Beşli’nin konuşmasında dikkat çeken bir nokta vardı. Cadde ve bulvar üzerindeki otopark noktalarının ücretsiz olması, ilk bakışta vatandaşlar için büyük bir kolaylık gibi görünebilir. Ancak ücretsiz uygulamanın revizeye ihtiyaç duyduğunun altı çizildi. Çünkü kontrolsüzlük ve düzensizlik, ücretsiz otoparkı bir çözüm olmaktan çıkarıp trafik sorununu körükleyebiliyor. Beşli’nin önerisi, ilk bir saatin ücretsiz olduğu, makul süre ve ücret politikalarının benimsendiği bir sistem. Bu yaklaşımı, hem vatandaşın işlerini kolaylaştıracak hem de şehirdeki otopark düzenine katkı sağlayacak bir adım olarak görmek gerekir.
Panelin başında tartışılan bu konu üzerinde bir uzlaşmaya varıldı. Alınan karara göre; ilk bir saatin ücretsiz sonraki saatlerin kademeli artan ücretlendirme ve üç saatten daha fazla kalamama, üst sınırlarının belirlenmesi hususunda mutabakat sağlandı.
Şimdi bu karar Başkan Bozbey’e sunulacak, sonrasında uygulamaya alınacak. Biz de kararın hayırlı olmasını dileyerek, toplantıda öne çıkan diğer detaylara bakıyoruz.
***
ENGELSİZ BURSA BİR HAYAL Mİ?
Panelde sadece otopark düzeni değil, engelsiz bir ulaşım hedefi de tartışıldı. Bursa Kent Konseyi Başkanı Ertuğrul Aksoy’un, kentin ulaşılabilirliğini artırmak ve engelsiz bir yaşam alanı oluşturmak üzerine vurguları, bu panelin aslında bir farkındalık projesi olduğunun göstergesi. Yol kenarı otoparklarının sadece araç sahiplerine hizmet etmediği, aksine çoğu zaman engelli bireylerin ve yayaların hareket alanını daralttığı gerçeği de unutulmamalı.
Bu bağlamda, engelsiz bir şehir oluşturmanın otopark politikalarının bir parçası olması gerektiği de aşikâr.
***
HALKIN SÖZÜ, ŞEHRİN ÇÖZÜMÜ
Bana göre, panele halkın katılımı ve görüşlerini paylaşması toplantının en değerli kısmıydı. Çünkü şehir planlamasında başarı, yalnızca uzmanların değil, o şehirde yaşayan insanların ihtiyaç ve beklentilerini anlamakla mümkün olur.
BURULAŞ’ın ve Ulaşım Dairesi’nin halkı dinleme ve katılımcı bir yaklaşım sergileme çabası, çözümün temel taşıdır. Kentin 12 farklı noktasında yapılan uygulamalar, yalnızca bir başlangıç. Ancak bu adımların devam etmesi ve vatandaşın önerilerinin somut sonuçlara dönüşmesi, sürecin sürdürülebilirliği açısından kritik.
BİRLİKTE DAHA GÜZEL BİR BURSA
Bu panelden çıkan sonuç, Bursa’nın ortak akıl ile yönetilmeye çalışıldığıdır. Ulaşım Dairesi Müdürü Ersel Yılmazdamar’ın ifade ettiği gibi, bu tür toplantılar karar alma süreçlerine büyük katkı sağlıyor. Otopark, trafik, erişilebilirlik gibi sorunlar, halk ve yöneticilerin el birliğiyle çözüme kavuşabilir. Daha ulaşılabilir, daha düzenli ve daha yaşanabilir bir Bursa için bu diyalog kanallarının açık tutulması şart.
Konuşmaları yerinde dinleyen biri olarak ben de şunu ekleyebilirim:
Bu panel sadece bir otopark tartışması değil; kentleşme, ulaşım ve vatandaş katılımı adına örnek bir model oldu. Şimdi sıra, alınan bu fikirlerin hayata geçirilmesinde. Çünkü kentler, sadece yolları ve binalarıyla değil, içinde yaşayan insanların huzuruyla değer kazanır.
SAĞLIKLA KALIN!